semut ohhh...semuut('',)

Semut oh semut....('',)

hm..mase kecik2 aku suka pada semut ni... Rajin, comei...cute pun ada... hehe Semut xpernah gaduh2..bile jumpa kawan2..mereka akan contact each others... Dunia semut indah dan mengkagumkan... Sikap rajin dan dedikasi semut boleh dijadikan iktibar dan pedoman dalam menelusuri roda kehidupan di dunia ini.


Semut, apabila mencari makanan,begitu tekun, gigih malah cukup tabah meneroka kawasan yang jauh dari rumahnya... n semut juga tak kisah angkat berat ('',)..angkat beban yang 10x lebih dari badannya...hmm.. kita cam ner ye...Semangat kegigihan yang membara itu ternyata ada pada diri setiap semut. Tiada pengecualian kerana semua perlu berusaha mencari sumber makanan keperluan harian. ble jumpa je makanan..terus simpan untuk stok esok ..lusa..tulat..tili hehe....arrrghh! aku boleehhh! hehe.

Justeru, penting dijadikan petanda aras kepada kita supaya bersikap penuh komited terhadap usaha penghidupan. Hal itu sejajar tuntutan Islam yang menyeru umatnya tekun dan bersemangat dedikasi melakukan sesuatu pekerjaan. tak silap, ada hadith Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Bahawa Allah mencintai seseorang yang apabila ia mengerjakan sesuatu kerja, ia laksanakan dengan cemerlang.”

Allah SWT menetapkan dalam sunnah kehidupan bahawa kejayaan itu adalah hasil kerja tekun dan berdedikasi. Ia kerana orang yang hebat dan berjaya cemerlang itu selalu memusatkan perhatian mereka pada usaha yang sedang mereka lakukan.

Hebatnya ciptaan allah ini...Saat menjelajahi dunia semut yang istimewa ini, kita akan dibuat terkagum-kagum oleh sistem yang sempurna ini dan semakin merasa perlu untuk berpikir dan menyelidiki. Saat itu pula, kita akan melihat kekeliruan teori evolusi sekaligus menyaksikan penciptaan Allah yang sempurna, sebuah karya yang maha penting. Dalam Al Quran, mereka yang berpikir tentang alam sehingga mengenali kemahakuasaan Allah, dipuji sebagai teladan bagi orang beriman. Ayat-ayat berikut men-jelaskan hal ini secara lengkap:

"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi dan silih ber-gantinya malam dan siang, terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal, (yaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring, dan mereka memikirkan penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): "Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia. Mahasuci Engkau. Maka, peliharalah kami dari siksa neraka." (QS. Ali 'Imran, 3: 190-191) !

kau comei..tapi ble gigit..huhu..terus aku penyekkk... );

dulu2 gak, aku pernah taburkan makanan kat tepi sarang semut...aku letak gula... alasanku mudah..cian semut xdpt makan best2... (wwaaaa...semut mamam gula..kencing manis laaa hehe) seronok tengok mereka kuar ramai2..n pungut gula tu wat masuk dalam sarang mereka.. kdg2... dtg mak aku, terus sapu hehe..tak campuq bebel lagi kiki...tapi skg ni..aku dah makin baik... anak umi yang solehah katakan ('',) tapi pas tu, aku akui...semut ni leh hidup kat mane2 je...dgn usaha mereka yang tersendiri.. dan yang pasti..mereka ni..rajin berusaha tanpa putus asa! huhu...

so, pengajaran yang kita sume leh amik....('',)

1. Jangan pernah menyerah kalah

2. Berpikir selangkah lebih maju. optimis!

3. Berpikir dan bersikap positif.

4. Lakukan sebanyak mungkin apa yang dapat kita lakukan.

1 Response
  1. hehe..kecik2 suka main temut ye...patut suka gigt orang('',)