tazkirah>> al-kisah seekor katak di bawah tempurung.. 20/12/2009
al-kisah seekor katak di bawah tempurung..

"maka tersebutlah alkisah seekor katak di bawah sebuah tempurung... ada seekor katak yang bernama ATU yg baru sahaja melepasi alam 'berudu' dan menjadi seekor katak matang yang sempurna sifatnya... Lalu dia pun berjalan-jalan dgn cara katak (melompat) ... di satu kawasan berdekatan, ada sekumpulan kanak-kanak yang sedang bermain bola sepak, tiba-tiba secara tidak sengaja, seorang kanak-kanak telah tersepak tempurung kelapa lalu tempurung itu bergolek-golek dan menimpa si ATU. lalu terperangkaplah ATU dibawah tempurung tersebut tanpa disedarinya... maka hiduplah ATU di bawah tempurung tersebut..

hari berganti hari, minggu berganti minggu, bulan berganti bulan... maka genaplah beberapa bulan usia ATU.. ATU telah membesar menjadi katak remaja/dewasa... ATU menyangkakan bahawa itulah sebenarnya dunia dan nilai hidupnya... walaupun hakikatnya ATU hanya berada dibawah sebuah tempurung.. di dalam dunia ATU, makanan yang paling sedap baginya ialah cacing yg muncul dari bawah tanah... dan perkara yang paling menakutkan pula adalah digigit oleh nyamuk yg masuk melalui lubang tempurung/dunianya itu...

pada suatu hari, maka terjadilah satu peristiwa yang merubah sebahagian besar kamus hidup ATU, seorang kanak-kanak (kanak-kanak yang sama pada awal cerita ini) telah tersepak tempurung tempat 'dunia' ATU. lalu terkejutlah ATU melihat akan dunia yang berkali-kali ganda lebih besar daripada dunia tempurungnya sebelum ini, ATU pun meneruskan perjalanan hidupnya..

rupa-rupanya Banyak perkara baru dan lebih besar yang berlaku di dunia ini... ATU baru menyedarinya.... pertama, makanan yg paling sedap bukanlah cacing, banyak lagi yang ditemuinya di dunia ini spt semut goreng, lalat bakar dsb... kemudian ATU melompat-lompat lagi, lalu dia melihat banyak lagi katak-katak sepertinya yg berada di dunia ini... tiba-tiba, dia melihat seekor katak lain telah mati akibat dipenyek oleh kereta honda. rupa-rupanya, perkara yang paling menakutkan dalam hidup ini bukanlah nyamuk yg selalu mengganggu tidurnya sebelum ini, tetapi ada lagi yang lebih menakutkan iaitu mati dipenyek kereta... ini perkara kedua yg dipelajarinya.. ATU meneruskan hidupnya..

Semakin banyak perkara yg dipelajarinya di dunia ini... TAMAT"

p/s- pengajarannya ialah, hidup di dunia ini hanya sementara shj,,, dunia ini tersangat kecil nilainya, ibarat titisan air yg pernah ditunjuk oleh nabi menggunakan jarinya sewaktu menggambarkan nilai dunia ini kepada shbt2 baginda dalam sebuah hadith.

~4wad~
0 Responses